2017. nov 01.

Mátrai Montizások 1.: Megcsináltuk a Kékest hátulról

írta: ddefekt09

Bár a Pannon Csomolungma meghódítása sokak számára ijesztően hangzik, valójában több érdekes útvonal is áll a mászásra éhes bringás rendelkezésére. Elsősorban adja magát a közúti megoldás; illetve a rekreációs kerékpározással is teljesíthető döngölt földút, ami Parádfürdőről indul, és a Kékes déli oldalán, a Négyeshatárhoz érkezik. Mi a Vörösmarty fogadótól indultunk egy piros kereszt jelzésen. Azonnal élvezetes ösvényen haladtunk. Főleg szintben, kicsit fel-le. Időnként erősen köves talajon, technikásan kellett venni az akadályokat. Szuper kezdése a napnak! Aztán egy Pisztrángos-tó elnevezésű, zöldes színű nagy tócsához értünk. A kihelyezett felirat szerint sem pisztráng, sem más hal nem él benne, csak elnevezve van róla. Ha horgászni nem is, de szendvicsezni remekül lehetett ezen a helyen.

Innen sárga jelzésen gurultunk tovább aszfalton, majd egy zöldön felmásztunk a Markazi-kapuhoz. Itt becsatlakoztunk a már említett döngölt főútra, amin lágyan  emelkedve tettünk meg pár kilométert. A Négyeshatárhoz érvén - immáron jelzés nélkül - mentünk tovább az eddigi úton, míg el nem értük a kereszt irányban vezetett roller pályát, amit csak vezetővel szabad használni. Itt jobbra fordultunk, és nem sokkal később meg is találtuk azt a kis bekötő utat, ami már a kékesi műútra vitt ki minket alig párszáz méterre a csúcstól, ahol megtekintettük az adekvát piros-fehér-zöldre pingált sziklát.

Szépen felújították a festést. Mivel szinte alig lehetett odaférni a szelfiző autós turisták miatt, nem is időztünk itt sokat. Mielőtt heves csapatásba kezdtünk volna lefelé a sárga jelzésen, leparkoltuk a bringákat a teljesen alkalmatlan tárolókban, és kicsit beültünk a hüttébe melegedni.

Aztán klassz gyökeres-sziklás ösvényen lejtőzhettünk, de szerencsére az optimális meredekség miatt nem volt teljesíthetetlen a szakasz. Követve a sárga jelzést, idővel könnyebben abszolválható ösvényre érkeztünk. Közben érintettük a Sas-bércet, ami az egyik kedvenc kilátóhelyem a Mátrában: kétoldali sziklás meredély közé lehet kiülni nézelődni.

A sárga jelzést végül a sárga keresztre cseréltük, és azon másztunk vissza a kékesi sípálya aljába. Innen pedig egy rövid, izgalmas és élvezetes gurulással a kék jelzésen visszaértünk a Vörösmarty fogadóba.

Akit érdekel, térképes megjelenítést és gpx állományt ITT talál. A teljes útvonal Mátraszentimréről indult, és oda is ért vissza.