Tekerés blog

Ki a természetbe, kerékpáron!

2020. máj 18.

Best of Pilis

írta: ddefekt09

Megszámolni is nehéz lenne, hogy hányszor jártuk már be a Pilist; ezt a kétséget kizáróan ideális bringás középhegységet. Közel van, relatív nagy kiterjedésű, vannak bringával meghódítható csúcsai. Csak éppen a klassz, hosszú, jól bringázható egynyomú ösvények hiányoztak eddig egy kicsit. Jellemzőbbek a dózer utak, vagy hogy az ösvények túl meredekek. Épp ezért volt hatalmas meglepetés ez a karika, ahol egymást követték az élvezetesebbnél élvezetesebb szakaszok.

Dömösről a Vadálló-kövek nyugati oldalán a mély Szőke-forrás völgyben kell felmászni; sokszor szűk, technikás, köves terepen. Végig tekerhető, de meg kell érte dolgozni. Egy-egy patak átkelést is abszolválni kell útközben.

Az út a Sikárosi-rétre ...

pilis

2019. ápr 19.

Mecseki csodák

írta: ddefekt09

Hazánk egyik alig ismert szeglete a Mecsek. Mivel eléggé kiesik a fősodorból a déli országrész, ezért kevesen tudják, hogy milyen különleges látványosságokkal van tele. Én szerencsés lehettem, mert pécsi egyetemi éveim alatt felfedeztem pár helyet, ahová mindig szívesen visszatérek, ha van rá lehetőségem. Így félig nosztalgiából, félig pedig kiváncsiságból, de neki eredtem, hogy megnézzem, mi változott errefelé az elmúlt 15 évben.

Rögtön elsőre az egyik kedvenc helyem felé vettem az irányt, a különleges mésztufa lépcsőkön lezúdúló vízeséshez, a Meleg-mányi völgybe.

Útközben, odafelé, hatalmas medvehagyma földeken keltem át. Sajátos érzés, amikor ez erdőt belengi a gyenge hagymaillat.

A szűk völgyeket ...

2019. már 16.

Kapaszkodás az Enchilada úton

írta: ddefekt09

Moab egyik sajátossága, hogy 3500 méter feletti hegycsúcsok szegélyezik keletről. Maga a kisváros 1200 méteren van. Szinte magától értetődő, hogy ahol ilyen magas hegyek és ilyen hosszú rugóutas bringák is vannak egyszerre, ott egy ösvénynek is kell lennie, amin le lehet csapatni az elérhető legmagasabb pontról. Ezt az ösvényt hívják a Whole Enchilada-nak. Ez egyike a környék legnagyobb attrakcióinak, az ösvény, amin mindenki végig akar menni, aki szeret hosszan lejtőzni. Márpedig itt igazán hosszan lehet. A reggel hetes kis transzfer busz 3000 méterre viszi fel a bringásokat. Amikor megérkeztünk a fenti parkolóba, egyből megcsapott az alpesi hideg. Attól azért nem féltem, hogy fázni fogok, mert innen még 400 métert kell kapaszkodni felfelé ...

2019. feb 10.

Eposzi MTB nap Jeruzsálemből Tel Aviv-ba

írta: ddefekt09

Valahogy mindig izgatott a lehetőség, hogy a szent városból egészen a Földközi-tenger partjáig brigázhassak egyetlen nap alatt. Mivel Izraelben jelentős mountain bike kultúra van, ezért nem is kellett sokáig keresgélni egy megfelelő nyomvonalat: mint kiderült, ha jelzés ugyan nincs is rajta, de van egy alkalmas útvonal.

2018. dec 09.

Medvés kör

írta: ddefekt09

A legszebb hazai tájak közül is kiemelkedik a Medves-fennsík. Bár sokak előtt szinte ismeretlen ez a környék, mégis nagy hagyományai vannak a montizásnak errefelé; a régóta lelkes salgótarjáni bringás közösség miatt, akik komoly beágyazottsággal rendelkeznek a hazai szcénában. Nekik köszönhetjük ennek a túrának a kijelölését is. Lássuk be, van is miért hálálkodni. Egy igazán izgalmas, pont megfelelő mértékben megerőltető, változatos karikát terveztek, ami gyönyörű tájon halad. Magáról az útvonalról ezen a linken lehet bővebben tájékozódni.

Tovább Szólj hozzá

mountain bike karancs medves fennsík medvés kör

2018. dec 01.

Izgalmas ösvények a Szudéta-vidéken

írta: ddefekt09

sel6.jpgÚri bringás körökben egyre többször hallani a csehországi Nové Mesto nevét. A cseh-német-lengyel hármas határ melletti település egykor bizonyosan szebb napokat láthatott. Hatalmas üres lakó- és ipari épületek sorjáznak szerte-szét a környező falvakban. Valami isteni szikra viszont lángra gyúlhatott párak fejében: úgy döntöttek, hogy a mountain bike turizmussal próbálják visszahelyezni a térképre ezt a három ország közé ékelődött kis régiót. A gondolatot tett követett, és ma már 80 kilométer kiépített ösvényhálózat várja a tekergésekre fogékony ideutazókat. Akikből van is jó pár: mint valami sípályán, úgy gyülekeznek a bringások a hütték körül, és kergetik egymást a keményre döngölt, kanyargós útvonalakon. ...

2018. jún 09.

Klasszis angol táj bringával

írta: ddefekt09

Bokros munkahelyi teendőim Dél-Anglia felé sodortak. Amikor láttam, hogy a szeminárium, amire érkezem, a Dartmoor Nemzeti Park északi oldalán fekszik, azonnal tudtam, hogy legalább két nappal előbb kell, hogy érkezzek egy jó kis bringázás reményében.

A kölcsönzői bringa begyűjtését hamar abszolváltam. Kissé fájó szívvel vettem tudomásul, hogy egy belépő szintű monti nyergében kell majd tölteni ezt az időt. De sebaj, gondoltam, ilyesmin nem akad fenn az ember, végűlis épp én szoktam mindig emlegetni egy zenész barátomat, aki megmondta: a dobos számít, nem a dob!

Az út első szakaszán kis falvak közt kacsáztam. A falvak közt meg elterülő erdőségek és rétek váltakoztak. Egymást követték a klasszikus angol "country" ...

2018. már 15.

Enduro bringázás az olasz Riviérán

Finale Ligure-ban az Alpinbike-kal

Körülbelül három éve hegyi kerékpározom heti rendszerességgel, tavaly év elején döntöttem úgy, hogy mostantól tudatosan a  “lejtőzésre” fogok koncentrálni. Ebbe az elmúlt egy évbe belefért a hazai pályák begyakorlása, a kezdőknek szánt Mecsek Enduro verseny, kis itthoni és külföldi bikeparkozás, valamint egy nagy rugóutas enduro bringa beszerzése is. Nem mondanám, hogy ez az egy év nagy rutint adott volna, de úgy éreztem, hogy az alapok megvannak. Azonban semmi nem készíthetett fel arra fajta bringázásra, ami Finale-ban várt engem.

Finale Ligure egy relatíve ismeretlen kis városka az olasz Riviérán, homokos tengerparttal, szép állapotban megőrzött óvárossal, várral, templommal. Azonban a ...

2018. jan 14.

Havas kanyargás

írta: klake

Bringás fórumokon beszéltek egy jelzetlen kanyargós ösvényről Pilisvörösvár mellett. A két ünnep között végre volt időm elmenni. A korábbi napokban meleg volt, viszont pont előtte nap éjjel leesett egy nagyobb adag hó, ami szép fehérbe öltöztette az erdőt. Egészen különleges élmény volt. Végül a kint töltött két órából kicsivel több, mint egy órát tekertem, maradék időben, fotóztam vagy az erdőt és a kilátást csodáltam. A friss hó jól tapadt, lehetett benne haladni. Turista is kevés járt arra, mert viszonylag félreeső helyen volt az ösvény.

2018. jan 07.

MTB iskolák találkozása a pilisi sárdagasztóban

írta: klake

Január első hétvégéjére tavaszias időt ígértek, ezért Ákossal kaptuk magunkat és elugrottunk a Pilisbe. Korábban felfedeztem errefelé pár jobb ösvényt ezért volt útvonal ötletem egy dupla körre: Pilisszentkeresztről fel Dobogókőre majd vissza le aztán fel Pilistetőre.

Amit mindketten tudtunk előre, hogy atom sár lesz, lévén egy hete még mindent hó takart. Ez befolyásolta bringaválasztásunkat is, ami egy vicces youtube mtb-os "vs"-szerű tesztszituációhoz vezetett. Mindketten eléggé be vagyunk oltva a monti függőséggel, ezért veretes magyar forintjainkat bringákra költve abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy több montink is van (fejenként kettő) így tudunk alkalomhoz illően kerékpárt választani.

Ákos egy nemrég vásárolt ...

2017. nov 01.

Mátrai Montizások 1.: Megcsináltuk a Kékest hátulról

írta: ddefekt09

Bár a Pannon Csomolungma meghódítása sokak számára ijesztően hangzik, valójában több érdekes útvonal is áll a mászásra éhes bringás rendelkezésére. Elsősorban adja magát a közúti megoldás; illetve a rekreációs kerékpározással is teljesíthető döngölt földút, ami Parádfürdőről indul, és a Kékes déli oldalán, a Négyeshatárhoz érkezik. Mi a Vörösmarty fogadótól indultunk egy piros kereszt jelzésen. Azonnal élvezetes ösvényen haladtunk. Főleg szintben, kicsit fel-le. Időnként erősen köves talajon, technikásan kellett venni az akadályokat. Szuper kezdése a napnak! Aztán egy Pisztrángos-tó elnevezésű, zöldes színű nagy tócsához értünk. A kihelyezett felirat szerint sem pisztráng, sem más hal nem él benne, csak ...

2017. feb 16.

Bibliai tájak bringával: Jeruzsálemből a Holt-tengerhez

írta: ddefekt09

A bakancslistám egyik kiemelt helyén szerepelt az izraeli Negev és Júdeai sivatag. Régóta elhatároztam, hogy ha egyszer erre járok, mindenképpen megtalálom a módját, hogy bringázhassak itt legalább pár napot. A túra előkészületei során gyorsan kiderült, hogy élénk monti élet van errefelé. Vannak bejárt ösvények, lehet bérelni itt-ott jobb bringákat is, és vannak direkt erre szakosodott túra vezető szolgáltatók is. Mi azonban a saját utunkat szeretjük járni. Kivittük magunkkal a jó öreg merev farú gépeket; feltérképeztük a a sporttársak online javaslatait, letöltöttük a GPS koordinátákat. Majd egyszer csak ott álltunk öcséimmel kőhajításnyira a Siratófaltól, kalandra éhesen.

Első feladatunk az volt, hogy eltaláljunk ...

2017. feb 05.

Hatnapos terep kalandtúra bringával: a Déli Erdők Andalúziában

írta: ddefekt09

Az egy évvel korábbi andalúz túra során kisebb hiányérzettel kellett megküzdenem: mivel főleg aszfalton tekertünk, így végig vonzásban tartottak a hatalmas kiterjedésű erdők és nemzeti parkok távoli tájai. Ezért már akkor elhatároztam, hogy visszatérek a turisták által kijárt ösvényeken túli vidék feltérképezésére. Némi keresgélés után találtam meg a Déli Erdők, azaz Bosques del Sur - GR247 elnevezésű útvonalat, ami a kacifántos Sierra de Cazorla, Segura y Las Villas nevű tájegyégen át 6 napon keresztül tesz meg egy 180 kilométeres körtúrát.

A felkészüléskor láttuk, hogy sajátos kombinációja lesz ez majd a nomád és a trans alp stílusú bringázásnak. Ugyanis az út első felében nincs minden nap szállás, helyette ...

2016. nov 01.

Gerilla kagyló főzés bringatúrán

írta: ddefekt09

Az andalúziai túra végeztével már csak egyetlen dolog hiányzott, ami lemaradt addig az étlapról. Ettünk rengeteg tapas-t, különleges sonkákat és sajtot, paella-t, illetve fenséges lakomát csaptunk a híres rabo del torro -ból. Majd az utolsó napon, alig pár órával a repülő indulása előtt, az áruházi halas pult készleteiből bevásárolva hatalmas főzést csaptunk egy sima, pálmafás-vízeséses közpark kellős közepén. Kagylót készíteni nagyon egyszerű, ez a videóból is kiderül, és meglepően olcsó is. Igazán kár kihagyni, ha valaki olyan környéken jár, ahol lehet kapni, és történetesen van nála egy kemping főző szett is.

2016. okt 06.

A Garda-tónál minden mindegy: XC vagy enduró vagy all mountain vagy csak menjünk le a partra

írta: ddefekt09

Ahogy azt már az előző bejegyzésben írtam, a Garda-tónál négy túrát is tettünk. Az első történetét már eldaloltam e blog történelmének legsikeresebb posztjában. A másik három útvonalat ebben a cikkben próbálom meg összefoglalni.

A második túránkon alaposan beleláttunk abba, hogy miért annyira népszerű kerékpáros desztináció ez a hely. A Garda-tó körül ugyanis számtalan másik tó van, ahová kerékpárúton lehet eltekerni. De nem akármilyen utak ezek: szűk völgyekben, tóparton kacskaringózó, helyenként murvás utak, amik néha meglepő meredekséggel kedveskednek az erre bringázó családoknak és nyugdíjas felfedezőknek.

Szerencsére azoknak sem kell otthon maradniuk, akik nem érzik az ambíciót a kardió edzésre: a ...

2016. sze 19.

Bringás nyaralás a Garda-tónál, mindenkinek!

írta: ddefekt09

Ha valaki megkérdezné, hogy érdemes-e a Garda-tóhoz utazni nyaralni, nehéz lenne nem akkorát bólintani, hogy az íróasztal adja a másikat. A hely erőssége, hogy gyakorlatilag bármilyen tudásszintű bringás számára életre szóló élményeket nyújt. Adott ugyanis egy Balatonnyi méretű tó, a tengerszint felett alig 70 méterrel; Budapesttől 8-9 óra autózásnyira. És adottak az ezt a tavat körbeölelő 2000 méteres hegyek, melyek sziklás falaikkal drámai módon szorítják maguk alá a kristálytiszta kék vizet.

Az igazi arcok itt korán kezdik a napot. Reggelente harcias szellők cikáznak a tó felett, így hatalmas szörf és kite élet bontakozik ki már kicsivel napfelkelte után. Délelőttre a szél alábbhagy. Ilyenkor lehet elindulni bringával ...

2016. sze 11.

Ha csak egy napod van bringázni a Bükk-fennsíkhoz, akkor ezt a túrát csináld meg!

írta: ddefekt09

Mivel a tavaszi időjárás nem volt igazán kegyes hozzánk, ezért többszöri próbálkozásra sem sikerült egy kétnapos hétvégét összehozni a rejtélyes Bükk-fennsíkra. Ugyan kétszer is kijelöltük az időpontot, de mindig végül elromlott az idő. Úgy voltunk vele, hogy ide csak akkor megyünk, ha tényleg maradéktalanul kiélvezhetjük a tájat és az ösvényeket.

Egy évekkel ezelőtti sikeres túra tapasztalatain felbuzdulva ismét a Hór-völgyön át vágtunk neki az útnak. Ezúttal nem találkoztunk amerikai ornitológus kommandóval; viszont a környék épp olyan érintetlen földön túli nyugalmat áraszt magából, mint egykoron.

Most viszont már minden extrával felszerelt látogatóközpont áll a déli bejáratnál (Cserépfalu), ahol az ...

2016. sze 08.

Királykodás az Alacsony-Tátrában, azaz A Nagy Király-hegyi Bringázás (vigyázz, medve!)

írta: ddefekt09

A Király-hegy, vagyis Kralova Hola az Alacsony Tátra legkeletibb csúcsa, mely 1946 méterre magasodik a tengerszint fölé. Vonzó célponttá azonban nem csak a magassága teszi, hanem az is, hogy aszfaltos - murvás út kanyarog Sumiac-ból (Királyhegyalja) egészen a csúcson álló TV-toronyig.

Így akár egy vékonyabb kerekű trekking kerékpárral is kényelmesen megostromolható. Már amennyire kényelmes nagyjából 1100 métert emelkedni felfelé egyhuzamban... Az utat úgy építették meg, hogy személyautóval is fel lehessen rajta menni, ezért csak egy rövid szakaszon igazán meredek. Az idő nagy részében elfogadható mennyiségű erőfeszítés mellett tekerhetünk. Autóknak tilos behajtani, viszont bringások szép számmal jöttek azon a napon, amikor mi ...

2016. máj 08.

Best of Börzsöny

írta: ddefekt09

Vannak a mountain bike-os életében azok a napok, amik igazán összejönnek: nem csak az időjárás szép, vagy a kondi tökéletes, de új utakat is sikerül felfedezni, melyek tökéletes bringa élményt biztosítanak akár hegymenetben is, de pláne lejtőzésben. És bár évek óta járunk ki a pesti Alpokba, azaz a Börzsönybe, mégis most sikerült összerakni egy tökéletes karikát. Könnyűnek nem nevezném, de kis gyakorlattal teljesíthető.

Pár éve nagy kedvencünk volt a Foltán-kereszt felé vezető kék jelzés a Csóványosra. Viszonylag meredek, de tekerhető ösvény volt, amin hamar el lehetett érni a - budapesti viszonylatban - félelmetes magasságokba törő, 930 méteres hegycsúcsot. Azonban a 2014 decemberi jégkár után áthelyezték a ...

2015. nov 28.

Andalúziai tapas-ok és bringás tapasztalatok

írta: ddefekt09

Bringatúrázni olyan helyre érdemes menni, ahol egyszerre hangsúlyosak a kulturális és a természeti látnivalók. A legideálisabbak azok a tájegységek, ahol a nagyvárosokon kívüli élet is vonzó; és ahol lehetőség van egy relatív nagyobb terület bebarangolására. Andalúzia épp megfelel ezeknek a kritériumoknak.

Egyfelől Andalúzia kulturális örökségben gazdag régió, másfelől változatos természeti adottságokkal rendelkezik: tengerpart és 3000 méteres hegy egyaránt csalogatja a látogatókat. Ezen felül pedig megvan minden, amit az egyszeri turista csak kívánhat. A legkülönbözőbb szállások, fantasztikus építészeti emlékek, és az utánozhatatlan, remek koszt. Mindez egyedi stílusban tálalva, a torreádorok és a flamenco tánc ...

2015. nov 17.

Két nagyon hasznos cikk

írta: ddefekt09

Bár ez a blog inkább túrabeszámolókat kíván összegyűjteni, ezúttal két hasznos linket mégis megosztanék. Mindkettő angolul van ugyan; talán majd egyszer megírok én is egy ilyen cikket magyarul. Az egyik cikk azt szolgál demonstrálni, hogy már akár 160 000 forint körüli angol fontért lehet olyan bringát vásárolni, amit kifejezetten túrázásra fejlesztettek. Részletek itt . A másik cikk meg átfogó képet ad a piacon elérhető (neten megrendelhető) korszerű kerékpáros táskákról. Ez utóbbinál látszik csak igazán, hogy mik a legfrissebb trendek, és hogy mennyi lehetőség van a súly optimális elosztására. Ide kattintson, aki szeretne ámulni-bámulni!

2015. nov 11.

Belevaló Benedek, avagy miből lesz a cserebogár

írta: ddefekt09

Épp öregesen lejtőzgettem a Nagy Hideg-Hegyről lefelé, amikor váratlanul felbukkant egy szemüveges kiskamasz srác az egyik kanyarban. Sisakkamerát viselt, és bár sietős volt a dolga, de azért bátorkodtam megszólítani, elvégre egy irányba mentünk, és megörültem, hátha készülhet egy-két jó snitt az útról a Kedves Olvasók szórakoztatására. Szerencsére belement a dologba. Mielőtt elindultunk azért finoman megkért, hogy ne raboljam az idejét, és menjek rendes tempót - hát kicsit meg is próbáltam összeszedni magam. Az eredmény itt megtekinthető. Jól látszik, hogy az ifjú titán nem maradt le egyszer sem, stabilan verette lefelé a merevfarú gépével, nem kímélve a vasat egy pillanatra sem. A bevállalós hozzáállása kellő ...

börzsöny biciklizés downhill

2015. nov 04.

Enduró bepakolás

írta: ddefekt09

Nehéz eldönteni, hogy inkább szerencsés vagy inkább szerencsétlen az a helyzet, amikor úgy kell összepakolni a felszerelést, hogy a létező legkisebb súlyt kelljen csak cipelni. Ez nem az a szokásos eset, amikor két nagy oldaltáska feneketlen zsebeit lehet telepakolni, hanem az, amikor úgy dönt a rider, hogy márpedig ő terepezni is akar a több napi cuccával. Ilyenkor a csomagtartó és az arra kerülő táskák többé nem opció, helyette jönnek az alternatív megoldások.

Idén én azt választottam, hogy a vázra egy szabóval méretre optimalizált táskát készíttetek. Ezt egy nyereg alatt puhított rögzített kompressziós zsákkal egészítem ki. Illetve viszek egy 30 literes hátizsákot.

cross biciklitúra enduró

2015. okt 30.

Videó beszámoló a Sierra Nevada bringás csúcstámadásról

írta: ddefekt09

Az andalúziai bringatúra egy hosszabb posztot is megérdemelne. Először azonban csak egy kisebb, de annál izgalmasabb részletet szeretnék megosztani a kedves olvasókkal. Aki elvetődött már valaha a Costa del Sol luxxy strandjaira Dél-Spanyolországban, valószínűleg kiszúrta a tenger fölé magasodó hegyóriást. Velem is ez történt. Amikor pedig megtudtam, hogy Európa legmagasabbra, 3395 méterre kacskaringózó szilárd burkolatú útja épp itt van, azonnal megfogalmaztam magamnak a célt: feljutni, és meglátni Afrikát!