2010. jan 10.

Svájci csokoládépapír-bringázás II. – Zinal-völgy

írta: ddefekt09

A Nufenen hágónál elkövetett ordas nagy bringázástól fellelkesülve Wallis tartomány szívébe, a négyezresek kellős közepébe, Zinal völgyébe vettük az irányt. Zinal a híres zermatti völgy szomszédja, hasonló természeti szépségekkel büszkélkedhet, annál azonban jóval kevésbé felkapott, nem kell moszkvai milliárdosokkal vagy a Beckham-családdal megosztani az ösvényeket.

Képek itt

Maga Zinal a völgy végében, 1600 méteren fekszik, innen minden irányban giga hegyek és meredek falak vagy gleccserek zárják el az utat. Mivel másnap felhős időre ébredtünk, rövid programot terveztünk. Az egyre meredekebbé váló fővölgyben egy viszonylag széles, köves, jól tekerhető ösvényen, másztunk fel a 8 kilométerre, 2142 méter magasan fekvő Petit Mountet menedékházhoz, ahonnan jó a kilátás a Zinal-gleccserre és a felettük trónoló négyezresekre. Innen jó időben szép túra a Gran Mountet menedékház 2886 méteren, ami több komoly csúcs megmászásának kiindulópontja. Az egyre intenzívebb eső miatt azonban a visszafordulás mellett döntöttünk, így a már ismert ösvényen élvezhettük ki a 600 méternyi gurulást Zinalig. Este, száraz időben kárpótlásul a kempingtől nem messze fekvő réten próbálkozhattunk a gyönyörű boulder problémákon.

Másnap reggel felhőtlen volt az ég, így kicsivel komolyabb tripre vallalkoztunk. A faluból a völgy jobb oldalán indultunk el fölfelé az igen meredek hegyoldalon, jó minőségű, terepjáróval is járható úton. Kb. 2500 méter magasságig, a Sorebois síközpont központi egységéig kellemesen fel lehet jutni kistányéron, onnan elfogyó ösvényeken és sípályákon kapaszkodtunk fel a gerincre, tüdőszaggató mászással, a végén elkerülhetetlen bicikli-cipeléssel. A Sorebois nevű csúcs közel 3000 méter magas, teljes körpanorámával a Wallisi alpok legmagasabb csúcsaira. A csúcsról jól látszik a szemkozt húzódó völgyben fekvő Lac de Moiry tó 2200 méteren. Odáig jó 700 méternyi, igazi alpesi downhill a jutalma annak, aki ide felkapaszkodik. Fent nagyon meredek, köves omladékos ösvény szűk hajtűkanyarokkal, lejjebb gyors, enyhébb lejtésű singletrack alpesi mezőkön át. A tóhoz lejutva aszfaltúton jutottunk el a völgyet elzáró gleccser nyelvéig. A Lac de Moiry-t a másik oldalon gyalogösvény kerüli meg, ami ideális lenne montizásra, ezt azonban jól látható tábla tiltja. A tó gátjától egy ideig aszfalton, majd egy-két kilométer után jobbra fordulva meredek köves ösvényen folytattunk az ereszkedést, egészen 1500-1600 méter magasságig, ahonnan folyamatos fel-le tekeréssel lehetett visszajutni Zinalba. Az összes napi szintemelkedés így jó 1500 méter volt.
Szólj hozzá

svájc gleccser alpok zinal sorebois